Franciska Dukel begon haar muzikale loopbaan als pianiste na voltooiing van haar studies piano aan het Koninklijk conservatorium te Den Haag en musicologie aan de universiteit van Utrecht. Als zangeres debuteerde zij nog voor haar UM examen Zang aan het Utrechts Conservatorium, met een Monteverdi-productie van het Combattimento Consort Amsterdam in het Holland Festival van 1989. Sindsdien heeft zij bij herhaling haar vocale veelzijdigheid bewezen in samenwerking met gerenommeerde orkesten, ensembles en dirigenten, zowel op het gebied van de hedendaagse muziek, de oude muziek, als de opera en liedkunst.
Nadat zij in de periode van 2001 tot 2006 als hoofdvakdocente aan het Conservatorium van Amsterdam was verbonden, wijdt zij zich nu behalve aan het concerteren, aan het coachen van (semi) professionele zangers en zang-pianoduo’s in haar eigen gespecialiseerde lespraktijk.
In de afgelopen jaren zong zij de liederencyclus Poèmes pour Mi van Messiaen (de Doelen, Rotterdam), gaf Mendelssohnrecitals met pianist Paul Komen (FestivalClassique DenHaag), zong Moussorgsky’s Kinderkamer en andere Russische muziek in een theatrale setting tijdens een tournee van het Hortusfestival. In het Buxtehudefestival 2007 en Händeljaar 2009 zong zij solocantates en duetten samen met de countertenor Michael Chance begeleid door gerenommeerde oudemuziek-ensembles. Op het festival Grandezze e Meravigle 2010 in Modena, voerde zij met veel succes soloaria’s en duetten van Purcell en Händel uit.
Franciska Dukel is op diverse CD’s te beluisteren; o.a. met cantates van Buxtehude met het barokorkest Anima Eterna o.l.v. Jos van Immerseel (CCS 7895), op de met een Edison bekroonde Schulhoff-CD van de Ebonyband o.l.v. Werner Herbers (CCS 9997) en met liederen van Buyanovsky op Russian Music for Horn (WMM 500.036).
Al vanaf het begin van haar loopbaan werd Franciska Dukel regelmatig geëngageerd door ensembles gespecialiseerd in hedendaagse muziek, zoals het Nieuw Ensemble o.l.v. Ed Spanjaard en de Ebonyband o.l.v. Werner Herbers. Met het Duitse ensemble Musikfabrik NRW zong zij Voices van Hans Werner Henze oa. in de Komische Oper te Berlijn.
Franciska Dukel vertolkte diverse operarollen, zowel bij de Nederlandse operahuizen als in het Holland Festival en bij de Vara Matinée. In 1996 maakte zij haar debuut bij de Nederlandse Opera in Elektra o.l.v. Hartmut Haenchen, gevolgd door Parsifal gedirigeerd door Simon Rattle. Verder was zij o.a. te horen in de wereldpremière van Een Ziel van Hout van Robert Heppener in het Holland Festival 1998, in de Carmen van Opera Zuid (2000) en in Kerstavond van Rimski-Korsakov o.l.v. Valery Gergiev. In 2001 vertolkte zij een hoofdrol in Creon van Huub Kerstens, in een productie van de Nationale Reisopera. Tijdens de Musikfestspiele Potsdam 2005 zong zij met veel succes virtuoze hoogtepunten uit het opera-repertoire van de 18e eeuwse diva Luisa Todi.
Met het Nieuw Sinfonietta Amsterdam zong zij de georkestreerde versie van Zonder Zon: een liederencyclus van Moussorgsky (Concertgebouw Amsterdam). Deze cyclus zong zij eveneens met l’Orchestre de Chambre de Genève o.l.v. Lev Markiz.
In recitals profileert Franciska Dukel zich met muziekwetenschappelijk onderbouwde liedprogramma’s die opvallen door hun originele thema’s. Uniek is zij in haar recente Goetheprogramma in samenwerking met een Duitse voordrachtkunstenaar waarin zij zichzelf begeleidt.